Olen taas vihainen.

"Älä välitä" on yksi maailman turhimmista ja loukkaavimmista lauseista, koska se mitätöi täysin kokijan kokemukset, olivatpa ne sanojasta kuinka etäisiä, hölmöjä tai aiheettomia tahansa. "Älä välitä" kertoo, että repliikin sanojaa ei erityisemmin kiinnosta. "Älä välitä" kertoo, että repliikin sanoja ei aio osallistua mitenkään asioiden tai kokijan tunteiden saattamiseksi paremmalle tolalle.

Omassa menneisyydessäni "älä välitä" on äidin ensireaktio mihin tahansa: päänsärkyyn, koulukiusaamiseen, kotikiusaamiseen. "Älä välitä, isä vaan on semmoinen". "Älä välitä, kyl se menee ohi". "Älä välitä, ne vaan purkaa pahaa oloaan".

Haluaisin tässä aikuisena kysyä, että anteeks vittu mitä? Mulla ei saa olla paha olo, kun mun pitää ymmärtää, että muilla on? Mulle ei voi tulla paha mieli siitä, että muut purkavat pahaa oloaan minuun, koska niillä nyt on vaan semmoinen tapana? Mulla ei kande olla paha olo nyt, koska se menee ennen pitkää ohi?

Mä olen ihan todella väsynyt ymmärtämään kaiken maailman pahaa oloa ja kaiken maailman pahasta olosta aiheutuvaa itseeni kohdistuvaa paskaa. Ei kuulu mulle tai mun kannettavaksi, ellei se paha olo ole omasta toiminnastani johtuvaa, jolloin se on selvitettävä ja pyydettävä anteeksi. Muussa tapauksessa, tällä luukulla ei enää ymmärrystä.